tisdag 26 februari 2013

Läkarbesök

Idag har varit en tuff och känslosam dag. Jag började få halsont i söndags, tänkte inte mer på det utan jobbade på och gjorde mitt vanliga. Men efter två nästan sömnlösa nätter valde jag att åka till läkaren. Antog att jag behövde antibiotika. Åkte in med ett papper som visade att jag hade försäkring och jag trodde att med det pappret skulle jag slippa betala. Men kvinnan i receptionen säger att dem inte tar min försäkring, och om jag ville ha vård kunde jag betala $ 188 !! Jag ringer min area-director som inte svarar, messar min värdmamma som säger "betala så får du pengar av mig" (vilken ängel!)  Medicinen kostade inte mer än typ $ 14.

 Inte förrens idag inser jag hur bra vi har det i Sverige. Ett läkarbesök kostar några hundra och medicinen är inte dyr. Tack o lov för plus-försäkring!!

Fick hjälp ganska snabbt vilket var skönt. Fick min antibiotika för 10 dagar, sen var det dags att åka hem.. 

Nu ligger jag i sängen, har knappt ätit på hela dagen, försökte få i mig 2 "scrambled egg" men om jag fick i mig hälften så är det nog allt. Tog min andra tablett för dagen till den middagen och ska ta en ny innan jag går och lägger mig. Antibiotika är något magiskt, kan knappt vänta till imorgon då jag borde känna mig mycket bättre. Jäkla hals! 

Om jag ska vara optimistisk (som jag anser att jag faktiskt är) så har jag en rolig nyhet med allt detta lidande. Inne hos doktorn behövde dem en vikt på mig. Och som ni vet så har jag inte haft modet att väga mig sen jag kom hit. När jag ställde mig på vågen kunde jag inte låta bli att titta vad det stod. Såklart stod det i pounds, så jag fick vänta tills jag kom hem och "översätta" det till kilo. 
Med facit i hand kan jag glatt meddela att jag gått ner sammanlagt lite mer än 10 kg sen jag kom hit. Helt ofattbart, att jag hade gått ner visste jag, men aldrig att jag trodde det skulle vara så mycket. Är nere på en vikt nu som var år sen jag va.. jag ska försöka kämpa på och försöka åstadkomma några kilon till innan jag åker hem. 

Jag har även pratat allvar med mina chefer som sa att dem behövde mig tillbaka på Lyckebo den 12 augusti. Så som det ser ut nu, så blir det att jag åker hem veckan innan. Har så mycket att stå i med lägenheten, så jag behöver ett par dagar att komma till ro :)

Nästan så jag känner mig lite nervös över att åka hem. Det kommer vara skrämmande att se att allt är precis som vanligt. Eller ja, förutom att Ystad fått "Subway" och att Malmös "Emphoria" äntligen är klart. Man får se till de små sakerna också :) 

T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar