onsdag 11 juli 2012

En sjukling på bättringsvägar

Nu sitter jag här framför datorn nyss hemkommen från åter-besöket hos läkaren. 

I onsdags på jobb (förra veckan) började jag känna ont i halsen, men jag tänkte som så mycket annat "äsch! det går över". Efter jobb började jag tvätta och packa inför min Båstads-helg med tjejerna. Men på kvällen började jag frysa och må sämre och sämre. När jag tillslut lyft upp all tvätt och skulle lägga mig till säng. La jag mig med tjocka strumpor, leggins, en lång stickad kofta under ett duntäcke - även då frös jag. Jag förstod då att jag antagligen hade feber. Men jag ställde klockan redo för jobb dagen efter (än i hopp om att "det går över") Men när jag vaknar kallsvettig runt 5 på morgonen inser jag att halsen gör fruktansvärt ont och att febern än inte är borta. 
Jag skicka ett SMS till min chef, förklarar läget och skriver att jag inte kommer till jobb utan stannar hemma. Jag skickar även SMS till tjejerna om att jag tyvärr måste ställa in Båstads-helgen. 

Jag ringer till Novakliniken i Ystad och berättar att jag har ont, är svullen och vill ha en tid för undersökning. Men hon sa att jag var tvungen att vänta till dagen efter för att se om jag fortfarande hade ont (tydligen ska man ha ont i 3 dagar innan dem tar emot en). 
Efter en nästan sömnlös natt ringde jag till Novakliniken igen på fredagen och får en tid en och en halv timme senare. Går dit, blir tittad i halsen och läkaren konstaterar halsfluss.  Jag får pencillin mot det och åker hem och vilar. Tar tabletterna såklart! 

När jag vaknar på lördagen har jag en svullnad i halsen på höger sida som gör jätteont. När jag läser på lappen för "panodilbrus" (som jag också fick utskrivet) ser jag att man (om man är känslig) få svullnad i svaljet på grund utav dem (nästan som en allergisk reaktion) så jag slutar med dem och tar Ipren som smärtstillande istället. 

Febern släpper, men halsen förändras inte. I måndags ringde jag igen och berättar läget och även då får jag svaret att jag ska "ringa imorgon om läget inte förändrats" - vilket det inte gör. Så på tisdagsmorgonen där ringer jag igen och ber om att få komma ner och ta ett halsprov, jag får en tid. 
När jag kommer ner, tittar läkeren mig igen i halsen och säger att jag fått en halsböld som måste punkteras. 
Jag skickas vidare till ÖRN-avdelningen på sjukhuset och får möta en jättebra läkare där. Han bedövar halsen och punkterar sedan min så kallade "böld" i halsen. Jag får ny antibiotika och någon annan medicin. Han säger till mig "redan imorgon kommer du känna dig mycket bättre, kanske känna dig helt återställd" (vilken lättnad, tänkte jag). Idag har jag varit på åter-besök och det gick jättebra, han hade punkterat helt rätt och behövde inte göra det en gång till idag (vilket var 50% risk). Jag mår bra nu, har inte ont längre men har en utmattad kropp. Jag har fått tydliga order om att vila mycket de närmsta dagarna. "Inga fitness-pass!" sa läkaren till mig

Det blev sammanlagt en veckas sjukskrivning från jobb men ska man se något positivt alls i detta, så jag har gått ner 5 kg på grund av min "svält".

Men jag mår bra nu och har inte ont alls mer! 
T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar