onsdag 25 april 2012

"Jag har dansat halv-naken många gånger.."

En del saker i samhället är svårt att förstå. Vi blir ombedda att tycka om oss själva precis som vi är. Älska dina "brister" om så din brist är övervikt, undervikt, ojämna ögon eller en leverfläck på fel ställe. Lustigt nog så läser man i tidningar, tips om hur du ökar ditt självförtroende och hur du får den där självkänslan som Jessica Alba har. Visst där står mycket vettiga saker, och jag håller med! Man ska inte se det man vill kalla brister, som en nackdel. För det är de sakerna som gör en unik. Men när det sen kommer till hälsoskäl så ska man kanske se om. Varken övervikt eller undervikt är särskilt hälsosamt.

Jag har själv kämpat med övervikt i i stort sett hela mitt liv - och gör det fortfarande. Men jag har lärt mig att jag är fin ändå. Jag har varit många gånger i provrummet och tänkt "kan det vara så svårt att bara ha en storlek större?" Jag tycker mig själv ha provat de flesta metoderna "experterna" säger är bäst. GI, LCHF, Nutrilett, Modifast you name it! Utan något vidare större resultat.
Idag står jag i en viktklass som är klassad som kraftig övervikt om man går efter BMI, men jag vet om att man kan tycka om mig ändå. Jag har dansat halv-naken många gånger framför spegeln bara för att försöka hitta de där snygga delarna på min kropp.

Att lära sig acceptera sina brister är inte lätt, att leva med dem är också svårt för många. Men försök att hitta de där guldkornen du har på kroppen. Är det dina fina ögon? Din prefekt formade bröst? Har du fina tänder? Är du sjukt nöjd med frisyren? Använd det ofta och stärk självförtroendet lite i taget.

Det är en lång väg till ett bra självförtroende, och jag kan väl inte säga att jag bara ha bra dagar. Tvärtom, det finns dagar jag  vaknar och känner mig fet som en gris utan att ens behöva lyfta täcket och se efter. Alla har såna dagar, även dom som du anser är snyggast i världen.

Våga tro på dig själv och våga tro på att du duger som du är!
T

1 kommentar:

  1. Undra hur min lilla flicka kunde bli en sån klock ung kvinna ;)

    SvaraRadera