fredag 7 december 2012

Många åker hem ..

Jag har sett flera tjejer komma som nya Au-Pairer efter mig, men tyvärr har jag också sett många åka hem tidigare än väntat. Jag har förstått att det finns väldigt märkliga familjer i detta landet, som utnyttjar och utnyttjar. Det är inte riktigt det som är poängen i min mening. För mig: så skaffar man Au-Pair för att man behöver HJÄLP att få ihop vardagen med allt vad jobb, skola, handling, tvätt och städ att göra.

En del au-pairer "nöjer" sig med vad dem har, för att "man vet aldrig om man hamnar hos en värre familj om man skulle vilja rematcha". Det finns många som väljer att just rematcha och som märker att det var deras bästa beslut någonsin.

Sen finns det en liten skara (mig själv inräknad) som har lyckats matcha med en jättebra familj. Visst, inget går helt felfritt, alla gör misstag och vi är alla olika människor.
Jag tror till stor del att det handlar om att hitta den där braiga familjen. Det gäller att i "matchningsprocessen" ställa de frågor du tycker är viktiga. "kommer jag ha tillgång till bil?" "har jag en tid jag måste vara hemma på?" "äter ni speciell mat, diet,?" "Vad är er tro?" (att vara van vid att varje år fira jul kan sätta sina spår om du väljer en familj som är troende judar). "Hur kommer mitt schema se ut, jobbar jag mycket helger?"
Dessa frågor är superviktiga för att få en bra match med rätt familj.

Sen är det ju självklart så att man kanske säger en sak och att det i själva verket är något helt annat. Tyvärr kan man inte påverka det särskilt mycket. Utan i så fall ta det problemet när det kommer och prata genom med familjen och berätta vad man faktiskt "blev lovad".

Ibland är det så enkelt som att kemin inte stämmer.

Det är väldigt tråkigt att läsa om flera som väljer att åka hem för att situationen inte funkar. Men vad är det som gör att det inte funkar? Är det att familjen är en knäpp typisk amerikansk familj, eller är det för att vi, au-pairer, inte är riktigt redo? Är det så att kemin inte stämmer, eller är det så att det helt enkelt inte var en "perfect fit"? Hur som helst, så spelar egentligen inte anledningen någon roll, men det är ju väldigt tråkigt när det inte funkar. Vi betalar mycket pengar, familjerna med, vi säger hejdå till vänner och familj hemma  i hoppet om att komma hem efter ett års äventyr.

Det är trist när det inte funkar..

T

1 kommentar:

  1. Hej Baby
    Va tråkigt att många åker hem.
    Man blir ju av med en kompis eller två
    Inte kul när det inte fungerar.
    Men du hade ialla fall tur med din familj.
    Kanske inte så lätt att ställa alla dom rätta frågorna.
    Men absolut har du rätt.
    Men kul att du fråga mycket, vilken fungerade för dig.

    Kramar i massor
    Tommy

    SvaraRadera