söndag 20 november 2011

Söndag..

Tråkigaste dagen på veckan är här. Egentligen skulle jag spendera den med min kära MB för att ha en liten foto-session, men stackaren har haft maginfluensa, så det blev inställt! Hoppas hon kryar på sig, så vi kan ta igen den en annan gång :)

Gårdagen var lugn. Blev gåsa-middag hos farbror C och hans familj, trevligt! - och gott !

Efter det spenderades det 3 timmar i telefon med en väldigt härlig kille! :) Tänk att samtalsämnen aldrig tar slut..


Älskar detta armbandet. Det är framtaget av "friends" i kampen mot mobbning. På guldfynd kostar det 298;- och för varje sålt armband går 10;- till friends. Verkligen superfint ! :) (Är du klubbmedlem kostar det endast 259;-)


Hur förklarar vi för våra barn och barnbarn vad mobbning är? Här beskrivs hur en lärare i New York 


gjorde det för sin klass. Hon bad dem att göra följande övning: Barnen skulle ta vars ett pappersark. 


Sedan blev de ombedda att skrynkla ihop det stampa och slå på det och men utan att riva i det. Sen 


bad hon barnen vika upp bladet, titta på hur smutsigt, fyllt med märken och ärr arket var. Så 


ombads barnen att säga förlåt till pappersarket. Fast de hade bett om ursäkt och att de hade försökt 

att släta ut det, var det fortfarande skrynkligt. "Dessa märken kommer aldrig att försvinna, oavsett 


hur mycket du försöker ta bort dem. Detta motsvarar vad en mobbare gör mot andra. Även om du 


säger förlåt efteråt, kommer ärren aldrig försvinna." Barnens ansiktsuttryck sade att budskapet hade 


önskad effekt. Kopiera och sprid ordet om du är mot mobbning!


Jag har aldrig direkt varit utsatt för mobbning. Vilket jag är otroligt glad över! Jag känner så starkt för dem som får stå ut med skit i skolan eller någon annan stans. Idag är siffran stor över dem som är drabbade, och vi jobbar mer och mer med det ute i skolorna! Det är ett stort problem, och även ett av de viktigaste. De unga i vårt samhälle, är vår framtid. 
"Var så mot andra, som du vill att dem ska vara mot dig" - regeln följer oss livet ut! Jag står fast vid den, jag tycker den är den viktigaste man har att följa.
Mobbning skapar dålig självförtroende och låg självkänsla, 2 faktorer som gör en människa stark!
Känner du dig inte självsäker och stark i dig själv, blir det svårt att klara av motgångar och sämre tider i livet. Att säga till sig själv varje dag "jag duger som jag är" är något jag tror man gör för sällan. Att ställa sig framför spegeln och säga "jag duger som jag är" är något vi alla bör göra minst en gång om dagen. 

För vi duger som vi  är!

Du kan aldrig ge för mycket komplimanger, snarare för lite. 
Du kan aldrig uppskatta en person tillräckligt mycket, kanske snarare för lite. 
Du kan aldrig ställa upp tillräckligt för din bästa kompis.
Du kan inte göra för många goda gärningar
Du kan aldrig bry dig för mycket om den som står dig nära.

En bästa vän behöver alla, någon att prata med när man har det svårt. Någon att dela glädje, såsom sorg med. Någon att ringa när man fått en glad nyhet eller någon att ventilera med. Någon att uppvakta på dennes födelsedag, eller att få bli uppvaktad av på sin egen. Någon att planera en rolig resa med, eller någon att berätta skvaller för om personen du träffade på nattklubben kvällen tidigare. Någon att ta hand om när han/hon är sjuk, eller någon som ringer bara för att höra hur du mår. 

T -  Visa hur viktiga dina nära och kära är!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar