måndag 22 oktober 2012

Själva Niagarafallen

Så Jag är hemma från äventyret i Niagarafallen!

Äventyret började på lördag morgon kl 05.00 så alarmet ringde (klockan 6am skulle vi köra härifrån till Pelham där jag skulle möta upp de andra 2 tjejerna för att ta tåget till stan)
Trötta som bara den var vi när vi kom till Grand Central (stationen i New York). Såklart så var just den tunnel-bane-linjen vi skulle ta till Chinatown inställd så vi delade en taxi. När vi väl hittade rätt grupp kineser och reserande övriga resenärer så väntade vi på bussen.
Väl på bussen hade vi 7 timmar innan vi skulle nå vårt mål (1000 öarna). Det var sega 7 timmar. Vi stannade för lunch och "kisse-paus". Men jag kände mig hyftas inställd på en dryg resa, så allt gick bra.
På vägen upp körde vi genom fantastiskt vacker miljö. Berg efter berg med massa träd (som vid den här årstiden blir fint som bara den!) Så mellan ögonblicket som jag "sov" på, så vilade jag ögonen på fantastisk natur!

När vi kom fram till de 1000 öarna väntade vi på en båt. Detta är en stor sjö med vatten som sedan rinner ut i havet. Vattnet är 90% rent och är nästan drickvänligt. Även här var det underbart fint, massor av små hus med "mansions", det vill säga rika människors så kallade sommarhus. Men för mig var det som som slott än sommarhus! Mannen som uppfann HEINZ Ketchup och Senap har hus där, en del före detta presidenter och många fler.

Efter det äventyret styrde bussen mot en restaurang för middag och sen vidare mot hotellet. Inne på hotellet öppnade vi bubbelvin med hallonsmak och så drack vi någon columbiansk snaps som påminde om sambuka. Efter den första flaskan vinet öppnade vi en till. Massa fnitter och tjejsnack, tv'n stängde jag halv ett. Jag somnade nog 2 minuter efter det ;)

Dagen efter ringde vår klocka 5am (bussen skulle lämna hotellet 6am). Väldigt trötta och sega efter ett fåtals timmars sömn satte vi oss på bussen med riktringningen mot Niagarafallen.
När vi nådde vår destination så började vi med att se en film om hur människor från förr har upptäckt niagarafallen. (Filmen för mig var en riktigt B-film, superkass och total inte värt mina pengar).
När filmen äntligen var slut ställde vi oss i kö för att upptäcka själva fallen i båt. Vi fick fina rosa poncchos i plast för att inte bli så blöta och sååå snygga vi var! ;)

Båtresan var underbart vacker och sjukt fint!  Jag har en liten film från båten på vattnet som faller. det är sjukt fint. Jag har över 250 bilder på helgen, men jag väljer att bara bjuda bloggen på videon. :)




T


1 kommentar:

  1. Hej gumman!
    Lite avudsjuk blir man helt klart.
    Längtar tills man får se alla foto
    Kram
    Tommy

    SvaraRadera