torsdag 11 augusti 2011

Kl åtta hos mig..

Igår hade jag den första, av förhoppngsvis våra många, "klockan åtta hos mig"-kvällar. Det gick jättebra!

Jag slutade jobba kl 14.30. Efter det var det hem och börja förbereda. Vispade grädden till efterrätten, skalade potatis till mosen, gjorde röran till förrätten, skalade räkor och tog fram sparris för tining. 

Sen cyklade jag och handla det sista. Hade fortfarande inte lyckats hitta några bra jordgubbar, fick bli utländska från ICA. Gick bra det med, men svenska jordgubbar är ju helt klart det bästa! 

När jag kom hem började jag städa och fixa. Bytte ljus i lyktorna, dammsuga, plocka undan och duka. Sen insåg jag att jag hade en halvtimme jag kunde slänga mig på soffan för en powernap! Det va välbehövt! 

Efter den, gick jag och gjorde mig klar det sista. Sen in med köttet i ugnen, sen skulle jag sätta igång med förrätten. Men när jag ska dela avokadon inser jag att jag fått tag i OMOGNA. Så jag ringer i all hast till C för att be henne cykla in om och handla andra på vägen hit. Vilket hon gör, men lyckas inte hitta bättre i affären. Tur är så har jag 2 skivor gott bröd  hemma. Så min "Differtus avokado" blev en hederlig macka med en underbart god röra ovanpå! Men det gick bra ändå, röran va så otroligt god :)creime fraise, purjulök, räkor, ägg, dill och citronsaft.

Sen började mina gäster komma och jag serverade välkomstdrinken (vilket jag inser nu att jag glömt ta kort på). Drinken bestod av 1,5 msk Bacardi apple, 1,5msk sourz apple och resten sockerdricka. Martiniglas med sockrad kant! Det slank ner fort ;) Supergod!

Jag fick superfina blommor av I :) Problemet va bara att jag insåg att jag inte hade någon vas, så det fick bli vattenbringaren! :P Av L fick jag en flaska Asti Cinzano - mumms!

När förrätten var i magen och det var dags för huvudrätten, tog jag plats i köket. Började att göra mosen.. Den blev aningen lös och när plankan kom in i ungen rann det över lite :/ Men det är väl som de säger :"lite spill får man räkna med" ;) Kändes som jag hade gjort mat till ett helt kvarter! Men gott blev det. Med både fläskfile och skinksnitzel, jensens bea-sås, sparris och en egen "goja" gjord på champinjoner, fetaost, cocktailtomater, charlottenlök och bacon! Underbart gott! Fick mycket beröm om att maten va god, trots att den nästan höll på att förfalla från plankan ;) Men det är väl smaken det handlar om. 

Efterrätten däremot va en riktig succé! En kaka blockchoklad, och en kaka vanligt marabou mjölkchoklad. Smällt och i med sånna där rispuffar barn har som cornflakes typ! Jag gjorde det som en rund boll typ, med ett hål i mitten för vispgrädde. Ovanpå kiwi och jordgubbar! Underbart gott. Fick höra att det "knullade i munnen" tydligen säger man så i Kristianstad!

Med vinet "tre apor" kunde kvällen nog inte gå bättre! Jag hade supertrevligt och ser redan fram emot nästa gång som blir hos L. Spännande det ska bli, och skönt att slippa disken efteråt! :) 



Tack tjejer för en underbart rolig kväll !

T - ps! några bilder från grisfesten finns på http://theresekolenko.blogspot.com/2011/08/svinerier.html


2 kommentarer:

  1. Ser verkligen ut som det kan knulla i munnen efter detta!..

    SvaraRadera
  2. Ja det är en kommentar dom använder mkt där uppe =))

    SvaraRadera